17/06/2018
Η αυλή του Θεάτρου Χυτήριο είναι μία όαση για τα ζεστά βράδια του καλοκαιριού στην Αθήνα.
Τα Δευτερότριτα παίζεται το Φιντανάκι του Παντελή Χορν σε σκηνοθεσία Ευτυχίας Αργυροπούλου. Η παράσταση αρχίζει όταν ο ήλιος βάφει με τις πολύχρωμες ακτίνες του την αυλή του Χυτηρίου, που έχει μεταμορφωθεί σε μια αυλή της Αθήνας του Μεσοπολέμου χάρη στην πολύ πετυχημένη εικαστική επιμέλεια της Ελένης Σουμή. Διάσπαρτα στην αυλή του θεάτρου τα σκηνικά. Αντικείμενα εποχής σωστά τοποθετημένα, κάνουν ένα ονειρικό σκηνικό.
Φτώχεια, ανέχεια, οικονομική κρίση, πτώση ηθικών αξιών, ψυχική και ηθική καταρράκωση, παρακμή.
Η αυλή είναι ένας μικρόκοσμος. Οι ένοικοι των μικρών δωματίων ζουν και κινούνται στα στενά όρια της. Όλοι γνωρίζουν τα πάντα για τις ζωές των άλλων. Η αυλή είναι η επίγεια κόλασή τους.
Το κλασικό έργο του Παντελή Χορν γράφτηκε το 1921 και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα νεοελληνικά έργα. Εκατό περίπου χρόνια μετά και το θέμα φαντάζει σύγχρονο, εξαιρετικά οικείο και τρομακτικά επίκαιρο.
Η νεαρή μοδίστρα Τούλα, το φιντανάκι (Αγγελική Παρδαλίδου) ερωτεύεται τον νεαρό, όμορφο, καιροσκόπο Γιάγκο (Παναγιώτης Καρμάτης) που ενώ της έχει υποσχεθεί γάμο, αρραβωνιάζεται την Εύα (Αλίκη Ζαχαροπούλου), προκειμένου να του εξασφαλίσει δουλειά ο πλούσιος εραστής της Γιαβρούσης (Μάνος Γερωνυμάκης). Η εγκυμοσύνη της Τούλας προκαλεί αναταράξεις στην μικρή αυλή.
Η κυρά Κατίνα (Μαρία Αντουλινάκη) μια γυναίκα «ελευθέρων ηθών» προθυμοποιείται να σώσει την τιμή της, με το αζημίωτο φυσικά. Οι γονείς της Τούλας, ο τίμιος πατέρας της και ταχυδρόμος Αντώνης (Κωνσταντίνος Νιάρχος) και η μητέρα της (Ευτυχία Αργυροπούλου) που υπογράφει και την σκηνοθεσία, έρχονται σε σύγκρουση μεταξύ τους.
Ένας φυσικός και ένας ηθικός θάνατος θα δώσουν το τέλος στην ιστορία μας.
Αυτός είναι ο μικρόκοσμος της μικρής αυλής. Άνθρωποι φτωχοί, που προσπαθούν να επιβιώσουν κυνηγώντας το χρήμα, με οποιοδήποτε τίμημα. Τα μόνα αγνά και αθώα πρόσωπα είναι το φιντανάκι και ο πατέρας της.
Η παράσταση «ευτύχησε» με την σκηνοθετική ματιά της Ευτυχίας Αργυροπούλου. Εμβαθύνει στα συναισθήματα, στις ψυχές των πρωταγωνιστών, μας παρασύρει, μας μεταφέρει στην μακρινή αυλή και
μας κάνει να νιώσουμε ένα με τους ηθοποιούς. Να συγκινηθούμε με τα προβλήματα των ενοίκων.
H πλοκή του έργου παρουσιάζει έντονες διακυμάνσεις. Τις διακυμάνσεις αυτές ανέδειξε με την δραματουργία της η Ανοιξιά Μπουντζιούκα. Είδαμε σκηνές με δυνατό συναισθηματισμό, ειδικά μεταξύ της Τούλας και του πατέρα της.
Κεντρικό θέμα της παράστασης είναι ο ηθικός ξεπεσμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, που πάντα επαναλαμβάνεται σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε μετά τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο. Μπροστά στην φτώχεια, την ανέχεια, αξίες όπως η τιμή μιας κοπέλας, η τιμιότητα ενός βιοπαλαιστή παύουν να υφίστανται.
Και ο έρωτας; Δυστυχώς και ο έρωτας πεθαίνει σε τέτοιες εποχές.
Εντύπωση μου προκάλεσε και ο αμοραλισμός των τριών γυναικών. Καμιά ηθική αξία δεν υπάρχει για αυτές. Μπροστά τους βλέπουν μόνο το χρήμα.
Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι μοναδικές.
Η Αγγελική Παρδαλίδου είναι το γλυκό και αθώο φιντανάκι. Την είχα θαυμάσει και σε παλαιότερη εκπληκτική ερμηνεία της στην παράσταση Contractions, αλλά η εμφάνισή της στην παράσταση αυτή με εντυπωσίασε ιδιαίτερα. Δροσερή, αθώα, αεράτη κάνει όνειρα να φύγει με τον αγαπημένο της από την αυλή που την πνίγει. Βλέπει τα όνειρά της να καταστρέφονται. Και ακολουθεί τον δρόμο που όλη της την ζωή σιχαινόταν, προκειμένου να επιβιώσει.
Το όμορφο, χαρούμενο πρόσωπό της συννεφιάζει. Συναισθήματα χαράς, αγάπης, φόβου, λύπης, ενθουσιασμού, απογοήτευσης, τρυφερότητας, διαδέχονται το ένα το άλλο και καθρεφτίζονται στο πρόσωπό της. Ένας ακόμη δυνατός ρόλος της ταλαντούχας ηθοποιού μας με το πηγαίο και δυνατό ταλέντο στον οποίο ανταποκρίνεται με άριστα αποτελέσματα και δυνατή ερμηνευτική δεινότητα.
Ο Παναγιώτης Καρμάτης, ο θρασύς Γιάγκος, δεν αναγνωρίζει τις ευθύνες του για την κατάσταση της Τούλας. Σκληρός, απότομος, ψεύτης, ειρωνικός. Δεν υπολογίζει τα αισθήματα της κοπέλας που τον αγάπησε. Την προσβάλει και προχωρεί την ζωή του. Μια όμορφη σκηνική παρουσία και ερμηνεία.
Η Αλίκη Ζαχαροπούλου είναι μία δυναμική γυναίκα, που εκτός από τα θέλγητρά της διαθέτει και ένα κοφτερό μυαλό, που την οδηγεί να μην βρίσκει εμπόδια στο δρόμο που έχει χαράξει προκειμένου να βγει από την
φτώχεια και το οικονομικό της αδιέξοδο. Ενδιαφέρουσα και πληθωρική ερμηνεία.
Η Μαρία Αντουλιδάκη είναι η κυρά Κατίνα. Η ιδιοκτήτρια και αρχηγός της αυλής. Είναι αυτή που κινεί τα νήματα και οδηγεί τις ζωές των υπολοίπων. Μια γυναίκα προαγωγός, που έχει για θεό της μόνο το χρήμα και απαιτεί πάντα αμοιβή για τις υπηρεσίες της. Στο πρόσωπο της Τούλας βρίσκει το επόμενο θύμα της. Με τον τόνο της φωνής της, την πληθωρική της παρουσία, την ψυχρότητα που αντιμετωπίζει τους ανθρώπους, δίνει μία δυναμική στην παράσταση και αφήνει έντονα το στίγμα της. Μια εξαιρετική ερμηνεία που σε καθηλώνει .
Η Ευτυχία Αργυροπούλου, η σκηνοθέτης της παράστασης, κράτησε για τον εαυτό της τον ρόλο της μάνας της Τούλας. Μιας μάνας που κάνει όνειρα για την κόρη της, τα βλέπει να ανατρέπονται και ρίχνει το φταίξιμο για την κακή της τύχη στον ήσυχο και τίμιο άνδρα της. Είναι ίσως το πιο δραματικό πρόσωπο της παράστασης. Οι κακουχίες και οι αναποδιές της ζωής της την έχουν κάνει απότομη και σκληρή. Κινείται με σκηνική άνεση και μας χαρίζει μια όμορφη ερμηνεία.
Ο Μάνος Γερωνυμάκης στο ρόλο του πλούσιου Γιαβρούση. Ενός ανθρώπου που πιστεύει ότι με το χρήμα μπορεί και αγοράζει ανθρώπους που βρίσκονται σε οικονομική δυσκολία. Ένας ταλαντούχος ηθοποιός με ερμηνευτική βαρύτητα.
Ο Κωνσταντίνος Νιάρχος είναι ο τίμιος βιοπαλαιστής και πατέρας της Τούλας. Ένα ακόμη τραγικό πρόσωπο. Αναγκάζεται να προβεί σε πράξη ενάντια στα πιστεύω του, προκειμένου να σώσει την αξιοπρέπεια της οικογένειάς του, την οποία αγαπά και θέλει να προστατεύσει. Η μοίρα έχει όμως κάνει τα δικά της σχέδια. Μια πολύ φυσική και όμορφη παρουσία σε μια εκφραστική και συγκινητική ερμηνεία.
Μια άκρως ενδιαφέρουσα και ποιοτική παράσταση που σας προτείνω να απολαύσετε τα βράδια του καλοκαιριού.
Σύνδεσμος εδώ
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.